ضرورت و اهمیت تشکیل سازمان صنعت ورزش :

توسعه و گسترش ورزش در کلیه سطوح جامعه امری ضروری می باشد ، تشکیل نهاد حقوقی – مدنی مردم نهاد ؛ تحت عنوان “صنعت ورزش حرفه ای کشور ” و دارای هویت تخصصی و حرفه ای مستقل که بتواند به عنوان ارایه موضوعات به منظور
خدمات حمایت صنعتی، آموزش و پشتیبانی حرفه ای به اعضاء و نهادهای وابسته در ورزش را ارائه نماید. و از جمله اعضای آن : سازمان های دولتی ورزشی، نهادهای ورزشی، سازمان های ورزش دانش آموزی ، دانشجویی ، کارگران ، نظامی وانتظامی ، بانوان ، روستاییان ،کارکنان دولت و مراکز آموزش عالی و پژوهشگاههای ورزش و باشگاه های ورزشی و … می باشد.
چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ عبارت است از : ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، با هویت انقلابی و اسلامی ،الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل که جامعه ایرانی در افق این چشم انداز ویژگیهای از این قبیل خواهد داشت : برخوردار از دانش پیشرفته،توانا در تولید علم و فناوری ، متکی برسهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی . اکنون برای دستیابی به اهداف چشم انداز با استفاده از رهنمودهای قانون برنامه های توسعه به منظور کوچک کردن دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تجربه واگذاری بخش های مختلف ، به بخش خصوصی بوده و صرفا از حمایت های دولت بهره مند می باشد ، ایجاب می نماید که با توجه به حساسیت هایی که در زمینه های ورزشی و تعلیم و تربیت در این خصوص وجود دارد و لحاظ هدفمند بودن فعالیتهای ورزشی و مد نظر قرار دادن برخی ازجنبه های امنیت داخلی و خارجی به منظور بکارگیری سرمایه های انسانی و مادی بخش خصوصی در کشور و جلوگیری از خروج مغزها و سرمایه ها از کشور عزیزمان ، با دور اندیشی و دقت کافی موضوعات ورزشی قابل واگذاری را استخراج و با واگذاری آن به بخش خصوصی ویا تقویت موارد واگذاری ، موضوع ورزش کشور رونق بیشتری یافته و از سوی دیگر با کاهش تصدی گری دولت ،حمایت ونظارت افزایش یافته و گسترش ورزش درکلیه سطوح جامعه صورت می گیرد .
تجربه كشورهاي توسعه يافته نشان مي‏دهند آن جا كه سازمانهای مردم نهاد و مؤسسات آموزش عالي در موضوع رشته تربيت بدني به كمك بخش هاي اجرایی تربيت بدني شتافته، مشكلات و نيازهاي این بخش به خوبي تعريف شده است .و به تدريج با روش هاي علمي به حل مشكلات و تقويت ساختارهاي مؤثر و بخش تربيت بدني ياري رسانده اند و پيامد آن رشد همه جانبه تربيت بدني و كسب موفقيت هاي بين المللي بوده است. در كشور ما به علت عدم حضور بخش خصوصی و بها ندادن به تلاش‏هاي مراكز دانشگاهي توسط مديران کلان ورزش ؛ بخش هاي اجرايي و فدراسیونهای ورزشی نتوانسته اند نيازهاي خود را شناسايي كنند. ازطرف دیگر .رشد سريع و روز افزون علوم و فنون مرتبط با تربيت بدني و ورزش و پيشرفت هاي علمي كشورهاي جهان در اين زمينه، ايجاب مي‏كند كه دستگاه هاي زير مجموعه این بخش با بهره گيري از آخرين يافته هاي علمي در تقويت و ارتقاء علمي نيروي انساني ، مربيان و معلمان ورزش و نيز افزايش كيفي فعاليت هاي ورزش همت گمارند.
با عنایت به چالشهای موجود در ورزش کشور بالاخص آینده شغلی نامطمئن فارغ التحصیلان دانشگاهی که آثار سوء آن دامن گیر جامعه ؛ وزارت ورزش و حتی دانشگاهها نیز خواهد شد و به محدودیت تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور خواهد انجامید . ما را بر آن داشته تا با خاطر نشان نمودن این مشکلات با ارائه نظرات سازنده بتوانیم پیش نویس سازمان صنعت ورزش کشور را تدوین نماییم. سازمان صنعت ورزش میتواند درخدمت دست اندرکاران ورزش بوده و به اعمال سیاستهای علمی و همگام با صنعت روز یا به همفکری در پیشبرد سیاستهای سازنده ورزش حرفه ای کشور کمک کند. این سازمان میتواند نیاز آموزش مداوم دانش آموختگان علوم ورزشی را فراهم ساخته و به اعمال ضوابط استاندارد در همه سطوح ورزش کشور اقدام نماید تا تحولی اساسی در حوزه‌های ورزش حرفه ای و غیر حرفه ای به وجود آورد و ضمن کاهش هزینه‌‌های درمان، به توسعه ورزش در جامعه کمک کرده و موجب ارتقای سطح ورزش و صنعت این حوزه در کشور در ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي در منطقه وبین المللی گردد.

اهداف کلی تاسیس صنعت ورزش :

ماموریت آن ارائه رهبری برای رشد و موفقیت ورزشی و ارتقاء رشد صنعت ورزش در کشور می باشد.
تولید کالاهای انبوه ورزشی، خرید و فروش و نقل و انتقالات بازيكنان، صدور مربي، فروش بليت های مسابقات ، دستمزدها و جوایز آنها، و جذب حاميان مالي ،ساخت و تعمیر ورزشگاه‌های بزرگ ، امكانات و تاسيسات ورزشي ، جهانگردی و تقویت گردشگری و مسافرت تماشاچیان انبوه ورزش به کشورهای دیگر، هزینه مطبوعات ورزشی، عایدات ورزشی تلویزیون ، تبليغات ميادين ورزشي و … بخش مهمی از اقتصادو صنعت ورزش را تشکیل می‌دهند